Syrenka − polski prototyp samochodu osobowego opracowanego przez firmy AMZ-Kutno Sp.z o.o. oraz Polfarmex S.A.
Prace nad projektem uruchomiono w 2012 roku[1]. Pierwszy jeżdżący prototyp zaprezentowanego w styczniu 2014 roku[2]. Głównym konstruktorem projektu jest Andrzej Stasiak [3]. Uzykanie homologacji pojazdu i zaprezentowanie wersji przedprodukcyjnej zaplanowano na rok 2014, podobnie jak oficjalną premierą na Międzynarodowych Targach Poznańskich[2]. W połowie 2015 roku istniało pięć egzemplarzy prototypowych, a proces homologacji planowano zakończyć do końca 2015 roku. Początkowo planowano, że auto będzie w całości produkowane z części wytwarzanych w polskich przedsiębiorstwach, ale z powodu braku podmiotów produkujących niektóre części, ok. 40% z nich jest pozyskiwane od podmiotów zagranicznych[1]. Jesienią 2015 roku miały miejsce testy drogowe na autostradzie A1[4]. Wersja produkcyjna pojazdu ma być gotowa w pierwszym kwartale 2016 roku[5], produkcję seryjną zaplanowano rozpocząć w drugie połowie 2016 roku, początkowo w ilości 300-500 sztuk rocznie. Oprócz rozwijanej najmocniej wersji trzydrzwiowej trwały także mniej zaawansowane prace nad modelami sportowym, dostawczym i pięciodrzwiowym[1]. Producent zadeklarował uruchomienie w przyszłości produkcji także kolejnych wersji nadwoziowych[6] − hatchback i dostawcza[3].
Projekt o wartości 7,5 mln zł jest dofinansowany kwotą 4,5 mln zł przez Narodowe Centrum Badań i Rozwoju w ramach programu Demonstrator[1].